uit: We Are Public, door Judith Vrancken
24 juli 2014
Op de rand van het podium staat een naakte vrouw op hoge rode hakken, een roze hoofdtooi in haar hand en een flinterdun wit gewaad over haar schouders. Ze begint te praten, statisch, nadrukkelijk en trots. De strakke lijnen van haar gespierde lichaam vangen harde schaduwen in het spotlicht. Het bevlogen, geëxalteerde betoog door Amerikaanse danseres Kelly Hirina gaat over in manische bewegingen die doen denken aan de hoogtijdagen van de performancekunst in de jaren ’70. De cirkel vormt hierin een ankerpunt waar Hirina in- en uitstapt. Net als in veel van haar werken centraliseert choreografe Nicole Beutler (DE, 1969) in 5: ECHO haar dansers rondom een geometrische vorm. Ook in de choreografie van zes dansers aansluitend op Hirina’s solo wordt de punt en cirkel in een koortsachtige echo benadrukt.
Beutler liet zich voor dit werk inspireren door twee iconische momenten uit de dansgeschiedenis: Vermiljoen (1978) van Bianca van Dillen en het werk van Koert Stuyf en Ellen Edinoff dat bijzonder veel stof deed opwaaien tussen 1963-1974. 5: ECHO vormt daarmee een viering van de dansgeschiedenis en gaat ermee in dialoog. Beutler’s choreografie is geen bewerking noch een herinterpratie van deze momenten, maar zet ze in als voedingsbodem voor haar caleidoscopische lijnenspel van dansers en vormen.
Voor 5: ECHO is Nicole Beutler als artist associate verbonden aan het Internationaal Choreografisch Kunstencentrum Amsterdam (ICKamsterdam), een platform voor hedendaagse dans onder artistieke leiding van Emio Greco en Pieter C. Scholten. ICKamsterdam is onlangs partner geworden van We Are Public.