Onze huiscomponist Gary Shepherd verrast ons keer op keer met zijn fantastische creaties. Hij is de componist en producer van onze nieuwe productie ATMEN (evolution is silently unfolding). Gary's muziek kan het beste worden omschreven als een levendige samensmelting van ritmische genres, opwindende psychedelische klanken en euforische emoties. Thuis in vele stijlen; hij componeert en produceert muziek voor theater, film en is vaak te horen als dj in de Amsterdamse clubscene. Zijn soundtracks hebben de artistieke signatuur van Nicole Beutler sterk beïnvloed, ze werken al ruim twintig jaar samen!
Dit interview kwam tot stand in de vroege stadia van ATMEN. Lees meer over de muziek van het tweede deel van onze trilogie, RITUALS OF TRANSFORMATION, en leer Gary wat beter kennen in dit artikel.
Hoe maak je de muziek met en voor de productie?
Ik begin altijd al heel vroeg met het voorbereiden van de muziek. In de eerste plaats om te begrijpen waar ik heen wil met de muziek en hoe ver ik het thema kan doorvoeren. Deze procedure zorgt ervoor dat Nicole op dag 1 van de repetities een gevarieerde playlist heeft met veel geïnspireerde muzikale schetsen, deze fungeren vaak als springplank waardoor alle betrokkenen in vaste audiovorm kunnen gaan horen hoe een “gedachte” kan klinken.
Gebruik je eigen onderzoek ter inspiratie of maak je gebruik van bestaand onderzoek van Nicole?
Het onderwerp ATMEN of een wereld zonder mensen is een onderwerp waar Nicole en ik allebei erg in geïnteresseerd zijn. We brengen allebei onze eigen bronnen in, en deze kunnen verschillende aspecten bestrijken en vanuit verschillende gezichtspunten komen. Nicole opereert vaak vanuit de hoop om alternatieve, oplossingen en schoonheid te vinden. Aan de andere kant word ik behoorlijk vermaakt door meer dystopische varianten van dit onderwerp, zoals vaak te zien en te lezen in sciencefictionfilms en literatuur.
Wat heb je tot nu toe gecreëerd?
De algemene esthetiek van de muziek is al behoorlijk solide. De volgende fase ontvouwt zich de komende weken wanneer alle creatieven samen zijn in één ruimte, hier begint de magie.
Kun je ons een voorproefje geven van hoe het geluid zou zijn in een wereld met heel weinig mensen?
Een wereld zonder of met heel weinig mensen, hoe zou dat klinken? Als alles wat we wisten is ingestort, inclusief ons collectieve geheugen van de muziekgeschiedenis. We zullen geen streamingplatforms, cd-spelers en geen locaties hebben waar orkesten die klassieke muziek uit het verleden spelen, worden gepromoot. We zullen in het beste geval slechts gefragmenteerde herinneringen hebben aan muziek die eerder is geschreven of opgenomen. De geluiden die deze nieuwe wereld bevolken zijn afkomstig van wat er overblijft van de planeet. Overblijfselen van afbrokkelende menselijke uitvindingen en constructies zullen de laatste geluiden zijn waarvoor mensen verantwoordelijk zijn.
Wanneer mensen nog steeds actief bezig zijn met het maken en delen van muziek of liedjes, zullen we dan helemaal opnieuw beginnen. Zullen we met stokken tikken op rotsen slaan om op te dansen? Zullen we liedjes zingen voor gemeenschappelijk comfort of liedjes zingen als leermiddel. Deze eerste klanken worden mogelijk niet gespeeld door traditionele instrumenten en behoren niet tot een bestaand muziekgenre. Geluiden zouden opnieuw organisch zijn en uit primaire bronnen bestaan.
Geluid heeft uiteraard te maken met beweging. Wanneer iets beweegt of trilt, brengt het een geluid voort. Trillingen zijn dus de aanjager van alle geluiden: borrelen, knetteren, exploderen, krabben etc. Trillingen zijn ook het begin van alles wat leeft. Als het niet trilt, dan leeft het niet.
Hoe klinkt de allereerste trilling?
Planeet Aarde en Moeder Natuur is idealiter al een orkest; de geluiden van 50 miljoen jaar geleden kunnen behoorlijk oorverdovend zijn geweest toen golven van tsunami-grootte over de wereld vloeiden en onze continenten vormden, vulkanen uitbarstten, tektonische platen elkaar schuurden en bergen omhoog duwden en valleien deed zinken. Om via deze kakofonie gehoord te worden, zoekt de levensvorm zijn eigen unieke frequentie (toonhoogte) uit waarmee hij met zijn eigen soort kan communiceren om zich voort te planten, en tegelijkertijd moet elke nieuwe levensvorm ook naar de geluiden om hem heen ‘luisteren’ om deze te kunnen begrijpen wanneer hun omgeving een bedreiging vormt of positieve gevolgen biedt voor hun voortbestaan.
Een andere goede inspiratie zijn de overblijfselen van onze technologie. Wanneer we weg zijn, zullen de eerder uitgezonden signalen, radio- en communicatiestations, nog steeds in onze stratosfeer achterblijven, als residu van geluidsafval. Geluiden die we in ons bestaan hebben gecreëerd, resoneren nog steeds in de wereld als we er niet meer zijn.
Nicole heeft de wens om stukken van Schubert te gebruiken voor ATMEN. Hoe ga je het gebruiken?
Ik zou het werk van Schubert en zijn melodieën willen deconstrueren, in stukken hakken en oplossen, zodat ze een geest worden van wat het was een fragment dat overblijft in onze collectieve geschiedenis. Als wij als mens in het jaar 2200 nog steeds verbonden zijn met muziek, zal het een verbroken verbinding zijn. Misschien herinneren we ons de eerste drie regels van een lied, maar zullen we in staat zijn de tradities van een lang vervlogen tijd vast te houden?
Wat zijn jouw persoonlijke trefwoorden voor wat je verwacht dat het Uiteindelijke voorstelling zal zijn?
Uit vernietiging ontstaat de mogelijkheid om betere alternatieven te creëren.