julian

Interview met decor- en lichtontwerper Julian Maiwald

''Met mijn decorontwerp zal ik deze ‘biotoop’ op een geloofwaardige manier moeten overbrengen''

Het decor- en lichtontwerp van ATMEN ligt in handen van scenograaf Julian Maiwald. Julian studeerde Theatertechniek aan de Theaterschool in Amsterdam en heeft al 22 jaar ervaring in theaterproducties. Julian ontwierp eerder het decor voor Nicole Beutler’s voorstelling 8: Metamorphosis.

Dit interview onthult meer details over het decor van ATMEN.

Kun je ons een kort vooruitzicht bieden op het decorontwerp van ATMEN?

Bij ATMEN zal het publiek de schouwburg aantreffen in het jaar 2200 wanneer het zijn functie heeft verloren en de natuur langzamerhand naar binnen groeit. Zo zullen er bomen uit de orkestbak groeien en zie je af en toe een licht schijnen alsof er een gat in het plafond zit. Met mijn decorontwerp zal ik deze ‘biotoop’ op een geloofwaardige manier moeten overbrengen. Door middel van licht, wind en rook zal de ruimte letterlijk gaan ademen.

Het publiek moet het gevoel krijgen dat het theater in de loop der tijd door allerlei fases is gegaan. Zo zal bijvoorbeeld een deel van de balkons worden ingepakt met plastic om het te beschermen tegen lekkage. De toeschouwer zal geen afgemeten performance te zien krijgen, maar bezoekt een leefwereld waar van alles gebeurt.  Het is alsof hij een natuurpark of actieve vulkaan bezoekt. De wereld leeft zijn eigen leven en is onvoorspelbaar: je weet nooit wanneer de vulkaan gaat uitbarsten.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Ik merk dat er genoeg prikkels zijn. Zo kijk ik veel om me heen op fiets- of wandeltochten. Soms zie je in de natuur een tafereel waar op het eerste gezicht niets gebeurt, maar als je langer kijkt dan zie je, hoe langzaam of klein ook, dat er altijd dingen leven en bewegen. Daarnaast ben ik erg geïnspireerd door (fantasie of werkelijke) beelden van overgroeide en verlaten plekken, zoals foto’s van Tsjernobyl of verlaten steden in Amerika.

Wat vind jij de grootste uitdaging?

Bij de meeste voorstellingen is het zo dat het decor en het licht zich aanpast aan de performance. Maar bij ATMEN is volgorde van impulsen andersom: de performers reageren en verhouden zich juist tot de omgeving, mijn decor. In mijn ontwerp is het dus belangrijk dat het decor voldoende impulsen geeft aan de performers.

Wat is jouw persoonlijke relatie met het onderwerp van ATMEN?

Het is goed dat wij als theatersector ons ontfermen over de kwestie van de toekomst van onze planeet en dat we dit in al zijn facetten behandelen. We zijn nu een mogelijk toekomstscenario aan het uitstippelen, dat niet zo zwart wit is. Wanneer er over klimaatverandering wordt gesproken hoor je vaak twee extremen, of klimaatverandering bestaat niet of er worden allerlei doemscenario’s besproken. Ik denk dat ATMEN uitnodigt tot een meer genuanceerdere manier van denken en misschien ook wel tot een ander soort gesprekken. Ik vind het een mooie manier om geëngageerd met het onderwerp bezig te zijn, niet activistisch maar juist vanuit verbeelding.

Hoe klimaatneutraal is jouw decorontwerp?

Bij decor is dat altijd een ingewikkelde vraag. Je gebruikt materiaal, je apparatuur verbruikt stroom en het decor moet met een vrachtwagen van theater naar theater gebracht worden. Om dit hele proces klimaatneutraal te krijgen is nog niet te doen. Maar ik probeer wel erg bewust te werk te gaan. Zo hergebruik ik veel materiaal, ik maak gebruik van materiaal dat Nicole Beutler Projects zelf in huis heeft en daarnaast mogen we stukken lenen van Opera Ballet Vlaanderen. Met hetzelfde materiaal kan ik 100 verschillende dingen doen, het is voor mij helemaal niet nodig om bij elke voorstelling vanaf 0 te beginnen.