HARDKOOR - Naomi Velissariou
HARDKOOR is een productie van Theater Utrecht in coproductie met het Nederlands Kamerkoor (NKK) en Nicole Beutler Projects. Aan het stand-up tragedy concert van Naomi Velissariou werkt Nicole mee als bewegingscoach van Naomi en choreograaf van het koor. De voorstelling ging in première tijdens het Holland Festival 2024. Klik hier voor de speellijst.
Na het grensverleggende drieluik PERMANENT DESTRUCTION, vormt Naomi samen met componist en producer Frank Wienk (Binkbeats), drummer Jens Bouttery en het NKK, een nieuwe muzikaal-theatrale formatie. HARDKOOR is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek.
Een alleenstaande moeder en kunstenaar trekt zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven. Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan niet aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.
Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven.
De snoeiharde taal van Velissariou die, in een vloeiende combinatie van Engels en Nederlands, verstikkende mensbeelden aan gort wil slaan, wordt in HARDKOOR versneden met het mind fucking sound design van Joost Maaskant en Frank Wienk.
Met Maaskant vormde Velissariou eerder het duo PERMANENT DESTRUCTION. Wienk vertaalt hun sound in HARDKOOR naar een compositie die de grenzen tussen akoestische en elektronische muziek aftast. Die compositie wordt uitgevoerd door drummer Bouttery en het NKK. Het koor behoort al meer dan 80 jaar tot de wereldtop van de koormuziek en staat bekend om zijn nieuwe vergezichten. Het geheel vindt plaats in een brutalistische techno-tempel van de hand van Boris Acket: een modulaire installatie van licht- en geluidstechniek. De kostuums bestaan uit high fashion loungewear van MAISON the FAUX; een creatieve studio die zich voordoet als een groots modehuis.
De combinatie tussen de pijnlijke eerlijkheid van de tekst, de bezwerende ritmes van het sound design, de kerkelijke grootsheid van de koorzang, de ruwe kaalheid van de installatie en het high fashion gehalte van het kostuumontwerp, maken van HARDKOOR een harmoniserend zingevingsritueel in tijden van hysterische werkelijkheidsbeleving.
Engels en Nederlands gesproken, met Engelse boventiteling.
HARDKOOR is een coproductie tussen Theater Utrecht, Nicole Beutler Projects en het Nederlands Kamerkoor. Naar een initiatief van het Nederlands Kamerkoor.
Cast & Credits
Concept, regie, tekst en performance: Naomi Velissariou
Muzikale compositie: Joost Maaskant en Frank Wienk (Binkbeats)
Muzikale regie: Frank Wienk
Drums, percussie en live electronics: Jens Bouttery
Zang: het Nederlands Kamerkoor (Bethany Shepherd, Julie Hasfjord, Elsbeth Gerritsen, Emma Nelson, Ambro Golachowski, Jobbe Hoebink, Gilad Nezer en Sebastiaan Ammerlaan)
Repetitor: Béni Csillag
Artistieke vertegenwoordiging NKK: Imre Ploeg
Bewegingscoach en choreografie koor: Nicole Beutler
Scenografie en lichtontwerp: Boris Acket
Kostuumontwerp: MAISON the FAUX
Geluidstechnisch systeemontwerp: Sander van der Werff
Outside eye: Benjamin Abel Meirhaeghe
Regie-assistent: Lindsy Dias
Theaterkrant- MET GENADELOZE ZELFKRITIEK BEZINGT NAOMI VELISSARIOU HAAR MOEDERSCHAP
NRC
★★★★☆
'Wat het diepst raakt in Hardkoor, is het korte moment waarop uit een van de speakers de stem van Velissarious zoontje opklinkt. „Ga maar lekker slapen mama”, zegt hij, zijn stem licht vervormd (en beschermd) door de autotune. „Dan word je gauw weer beter.” Dit zorgzame kind, en alles wat dat zinnetje impliceert, verscheurt je hart. Het besef dat zich op dit moment in de voorstelling opdringt, is dat het naast elkaar kan bestaan: de wanhoop én de liefde. Die twee sluiten elkaar niet uit. Wat in werkelijkheid tegenover de moederliefde staat, is de romantisering ervan.' Shira Keller
DE VOLKSKRANT
★★★★☆
'Schaamteloos toont Velissariou haar eigen zwaktes, vlijmscherp ontmaskert ze de huichelarij van anderen – hilarisch is haar sarcastische schets van het zelfvoldane Vinex-kerngezin. Tegelijk is ze pijnlijk eerlijk over haar gevoel van falen, van niet aan deze dwingende norm voldoen. Haar meedogenloze maatschappijkritiek versnijdt ze vervolgens knap met tedere momenten van diepe liefde voor haar zoon, zoals in een lied voor haar ex, dat een vermomde ode aan hun kind blijkt.' Herien Wensink